Min amerikanske hverdag

>> tirsdag den 9. november 2010

Min dag starter klokken 5:40, hvor jeg står op og tager et bad og gør mig klar, hvorefter jeg går nedenunder og spiser morgenmad. Cirka klokken 6:45 kører Mike eller Heidi mig mod skolen. Første stop på skolens område er pigernes omklædningsrum, hvor jeg ankommer omkring klokken 6:55, 5 minutter før klokken ringer. Her snakker jeg med Shelby, låser min sportstaske ind i mit skab og tager min franskbog ud. Når klokken ringer, krydser Shelby og jeg skolens område, og finder vores klasselokaler.

Algebra II: Dagens første time, som starter kl. 07:05. Jeg må ærligt indrømme, at min interesse for matematik er dalet drastisk, siden jeg gik ud af folkeskolen, og det bliver ikke ligefrem mere spændende på engelsk. Mrs. Strain er dog god til at forklare tingene grundigt, så det er udholdeligt.

French I: Dem af jer som kender mig, ved hvor sur jeg blev, da det viste sig, at vi ikke kunne få fransk i 7. klasse på min skole. Det har da også klaret at besværliggøre min gymnasiale fremtid noget så groft, så jeg er stadig sur. Nok om det!
I år fik jeg endelig opfyldt mit ønske om at få fransk, så jeg har det nu på niveau 1. Klassen består mest af freshmen og nogle sophomores på grund af niveauet, hvilket er ret surt, eftersom det svarer til 8. og 9. klasseselever. Snakker derfor ikke rigtigt med nogen i klassen, med en eller to undtagelser.
Mr. Denis, vores lærer, er fra Quebec, den fransktalende del af Canada. Hans engelsk har en fransk accent, og han har det med at overdrive med udtalelserne. Han nyder gerne at sammenligne Danmark med Frankrig, Quebec og USA.

Guidance: En obligatorisk time på 25 minutter, hvor du skal lave lektier. Hvis du ikke har noget at arbejde på, sætter din guidance-lærer dig til at arbejde på noget fra hans eller hendes fag. Min lærer er Mrs. Videau, som også er psykologi-lærer. Jeg får forhåbentlig "open guidance" fra i næste uge på grund af mine gode karakterer, så jeg selv kan bestemme, hvilket klasselokale jeg tilbringer den time i.

Zoology H: Min videnskabsklasse, som jeg har på Honors (et højere) niveau, som jeg har sammen med bl.a. Katie. Vi ser som regel bare videoer, tager noter og lytter til læreren. Mr. Rapp er gift med en normand, så han flytter over til hende i Norge efter dette skoleår ender. Han elsker at pege ud, hvordan Skandinavien er bedre end USA, og vi har endda fanget ham i at skype med sin kone i Norge i skoletiden. God humor og formår endda at få biologi-relateret stof til ikke at virke så slemt. I dag dissekerede vi en blæksprutte, hvilket var meget... slimet!

Principles of Leadership: Student council klassen, som kun er for dem, som er blevet stemt ind eller har været til interview. Vi bruger stort set de 50 minutter på at diskutere opkommende arrangementer osv. på skolen. Hver onsdag har vi lederskabs-lektioner, og en gang om måneden har vi et Birthday Bash, hvor vi fejrer fødselsdagene i den måned og alle medbringer noget at spise eller drikke.

Lunch: Spisefrikvarteret som varer i 25 minutter. Jeg spiser sammen med Katie og hendes gruppe af venner indenfor i cafeteriet. Jeg snakker mest med Katie, eftersom jeg ikke rigtig kender de andre, men taler da lidt med nogen af dem. Man kan købe pizza, asiatisk mad og slik, for ikke at nævne de talrige automater, men intet af det er særlig tiltalende, så jeg medbringer altid min egen frokost.

U.S. History H: Amerikansk historie på højere niveau. Vi har ugentlige test på et nyt kapitel hver uge, og i øjeblikket har vi en del projekter for. Men normalt lytter vi mest til Mr. Mattox, eller ser korte filmklip. Meget humoristisk lærer, og han lader mig slippe lidt, fordi jeg er udvekslingsstudent og ikke tidligere har haft om amerikansk historie.

American Literature H: Amerikansk litteratur på højere niveau. Vi læser lidt ældre bøger af amerikanske forfattere, og går i dybden med at analysere handlingen og personerne. Derudover laver vi også en del grammatik. Læreren, Mr. Olsen, er ganske god, og lader os arbejde to og to til de fleste prøver, og hjælper gerne med at tjekke dine svar igennem, inden du afleverer din test/opgave.

Sådan ser mit skema ud hver evig eneste dag, og det kommer ikke til at ændre sig på noget tidspunkt i løbet af året.
Efter skole dyrker jeg sport. Førhen var det cross country, men nu er efterårssæsonen jo ovre. I denne uge er der intramurals for pigefodbold efter skole, som er før-sæsonstart træning, og på lørdag er der try-outs.
Når jeg kommer hjem laver jeg som regel lidt lektier, hvorefter vi spiser aftensmad. Derefter følger enten flere lektier eller bare sms eller Facebook. Nogle dage har vi familiemøder, hvor vi snakker om hvad vi skal i løbet af ugen, samt snakker om vers fra Biblen. Om aftenen sidder jeg som regel på Facebook og skriver med folk, før jeg går i seng :)

5 kommentarer:

Karen,  10. november 2010 kl. 11.20  

Hej Tulle
Hvor blev du af på Skype i søndags? Vi ventede på dig, da Niko sagde du ville være på skype, Nå, men det må vente til anden dag!
Dejligt at læse om din skole. Det giver mere overblik over din skoledag, så vi bedre kan følge med. Husk når du skriver at vi ikke altid ved hvad du skriver, kender ordene.
Elsker og savner dig meget

Mor,  10. november 2010 kl. 12.38  

Hej skat
Flot gennemgang af din skoledags udfordringer. Og du har jo på alle måder forstået at tage udfordringerne op og bliver behørigt belønnet med rigtig gode karakterer - stolt af dig ♥

Der er vist ikke tvivl om, hvilke fag du bedst kan lide.

Og ud over din skole er der sport og venner, der også skal passes - så alt i alt bliver det ikke til meget søvn :-(

Elsker dig af hele mit hjerte ♥

Grethe,  10. november 2010 kl. 12.41  

Hej miss Sophie
Tak for den fine beskrivelse af dine fag og lærere. Det er nogle lange dage, du holder dig. Iøvrigt kan jeg fortælle dig, at den engelske dronning er kommet på facebook, måske du skulle anmode om hendes venskab:)

Lillesøster,  11. november 2010 kl. 08.42  

Hej storesøster:)

Det er ret sjovt at høre om din skole. - nogen af fagene kendte jeg ikke. Nu ved jeg nogenlunde hvad det er:)

Trænede med Lancelot i Mandags på ridebanen, har redet på Toppi i dag og skal gå en tur i Kregme syd med ham i morgen. Da Helle(ejeren) som også ejer den lille gård de står på, er blevet indlagt måtte jeg stå tidligere op for at lukke dem ud på folden og måtte også lukke dem ind igen og fodre dem. Det skal jeg også i morgen og måske i WEEKENDEN!!!(skal meget tidligt op) :o Skal også ride i weekenden. Puha.. Det er lidt hårdt, men det er også bare skønt at ride og omgås heste igen:D Det er nogen jeg passer for hende, men man kan også godt kalde det for en part. det er kun mig der rider Toppi. Helle rider Lancelot lidt selv også, fordi han er så strid. Jeg har fundet dem fordi at Helle er Gustavs klasselære. :D

Sophie 13. november 2010 kl. 10.57  

Karen- Det må i undskylde! Vi havde et mindre familiemøde efter kirke, fordi vi skulle planlægge Thanksgiving, hvor alle med undtagelse af Micah og jeg tager til London for at besøge deres datter Claire, som går på college der indtil december. Så Micah og jeg skal køre op til Salt Lake City i Utah i den periode. Derfor kom jeg først på skype en halvanden time senere end jeg plejer :/

Lillesøster- Lyder rigtig skønt at du får redet lidt igen! Vi må håbe at Micky ikke bliver jaloux over al den opmærksomhed Toppi nu får :P Og du må bare vise Lancelot, hvem der bestemmer ;)
Dejligt at du skriver lidt om hvad der foregår derhjemme, det er skønt at kunne følge med! *hint hint, folkens*

Send en kommentar