Juleaften a lá Amerika

>> fredag den 24. december 2010

Da vi stod op lidt efter klokken 8 om morgenen, var juleaften allerede godt i gang i Danmark. Alle med undtagelse af Layne og mig, tog enten ud at gå eller løbe en tur. Jeg blev hjemme, fordi jeg skulle skype med familien hjemme i DK, og Layne skulle lave morgenmad. Familien Ægidius var sent på den som altid (nogle ting ændrer sig aldrig, haha), så jeg hjalp lidt til med morgenmaden. Jeg fik skypet lidt med familien Ægidius, hvilket inkluderede Karen, Charlotte, Nikoline, Gustav og bedstemor. Det var hyggeligt at få snakket med dem, men jeg fik desværre ikke snakket med dem alle, da nogle af dem endnu ikke var kommet. Bagefter skypede jeg med min mor. Det var dejligt at få sagt glædelig jul til dem.
Ved middagstid tog vi alle sammen hen til en nærliggende grotte neden for bjerget, kaldet Moqui Cave. Jeg fangede ikke helt historien, men den mandlige guide var lidt underlig, og han blev ved med at ævle løs om sin familie, hvis mænd havde haft talrige koner på samme tid og 55 børn i alt... På vejen hjem var vi forbi et lokalt supermarked for at handle.
Da vi kom hjem fortsatte Ernie, Justin, Mark og jeg vores turnering i bordfodbold (som de forresten kalder "fußball", det tyske ord for fodbold). Justin og jeg var på hold sammen, og vi vandt det hele, og individuelt var jeg ubesejret med undtagelse af et enkelt nederlag til Mark. Efter et kortspil "For Sale" mellem Justin, Natalie, Mark, Ernie og jeg, gik jeg nedenunder i køkkenet og begyndte at lave fiskefrikadeller. Vores Christmas dinner gik ud på, at alle lavede en ret fra et andet land, så vi havde bl.a. fra Danmark, Quebec, Rusland osv. Gæt hvilket land jeg lavede mad fra? :P Det var alt sammen rigtig lækkert!

Efter aftensmaden satte vi os alle ned i stuen, hvor Heidi og Mike gav os alle et sæt nattøj, som vi skulle have på resten af aftenen og næste morgen. Heidi læste en historie, Mike læste noget om Jesu fødsel og bagefter skulle vi alle fortælle, om den første julegave, vi kunne huske. Derefter blev Ernie og Caleb lagt i seng, og alle os "voksne" satte os til at spille en anderledes form for pakkeleg. Gaverne kaldes "White Elephant Gifts" og der er forskellige måder at gøre det på, men generelt set sørger man for, at gaverne bliver fordelt ligeligt, så alle ender op med en gave - god eller dårlig. Her i familien spiller man enten med terninger eller mønter, og vi spillede med mønter i år, fordi der er bedre odds. Hvis man fik to ens sider, måtte man enten tage en pakke fra bordet, eller bytte med en anden. Men man skulle pakke gaven op, så snart man fik den, og man kunne kun have én gave ad gangen. For at bytte, skulle man så kunne huske hvem der har hvad, for ellers bliver der intet bytteri. Jeg endte op med en "snuggie", som er et tæppe med ærmer til armene, så du kan sidde med det udendørs. Perfekt til kolde fodboldkampe!
Efter denne anderledes form for pakkeleg, ryddede vi op i køkkenet og spillede en omgang DixIt, som er et kortspil. Derefter blev der ryddet af vejen nede i stuen, så der er klar til gavefrådseriet i morgen tidlig, og så blev småkagerne og mælen spist/drukket af de voksne - ja, det er dine forældre, som stjæler julemandens godter! Lige nu er de ved at fylde julesokkerne op. Julesokker er en vigtig del af amerikansk jul, og de bliver fyldt op af julemanden i løbet af natten (ja, gaverne ryger deri og ikke under træet), og det er de første gaver, som bliver åbnet om morgenen.
Alt i alt var det en hyggelig juledag, og jeg havde ikke særlig meget hjemve, fordi min værtsfamilie fik mig til at føle mig som en del af familien. Jeg glæder mig til at skulle stå op og åbne gaver i morgen kl. 6!

3 kommentarer:

lillesøster,  25. december 2010 kl. 03.26  

Godt vi begge havde en god juledag;D

Grethe,  25. december 2010 kl. 07.06  

Det var dejligt, du fik skypet med din mor, fulgte med fra sidelinien. Vi var i kirke lige inden.
Søde juletraditioner hos familien, de er utrolig søde ved dig og inddrager dig i familielivet. Nu glæder vi os til at høre om juleaften

Mor,  25. december 2010 kl. 07.11  

Hej skat

Dejligt at høre at du har haft en hyggelig juleaftensdag - det betyder rigtig meget for mig. Og nu vil jeg rigtig gerne vide, hvilken julegave som var den første du kunne huske ???

Du får spillet en hel del bordfordbold og andre spil, kan jeg læse - det har du altid været glad for.

Glæder mig til at se din "snuggie". Den kan du få god brug for.

Hyggeligt at I sådan allesammen render rundt i nattøj. I kan alle vælte ud af sengeni morgen tidlig og gå i gang med udpakning af julesokker og julegaver.

Love and miss you so much ♥

Send en kommentar