Amerikansk high school

>> tirsdag den 17. maj 2011


Jeg har jo ikke skrevet så meget om den amerikanske high school i sig selv, så jeg tænkte at jeg ville prøve at give jer et lille indblik hverdagen. Det er i hvert fald ikke nogen hollywood-klassiker!
På min skole starter skoledagen kl. 07:05 om morgenen og ender kl. 13:30 (kl. 13:00 om fredagen). Skemaet er det samme hver eneste dag (på min skole), med de samme 50 min. lange klasser på samme tidspunkt. Det er det samme i hver klasse; læreren taler, eleverne lytter, og der er evt. et powerpoint kørende, hvis de altså er ekstra kreative. Der er 5 minutter mellem hver time, som du bruger på at komme frem til dit næste klasselokale, hvilket til tider kan være svært, da min skole rundt regnet har cirka 3000 elever!
På min skole har vi ikke homeroom, men nærmere guidance. Hvis du har C eller bedre i alle dine fag, har du "open guidance" og kan derfor tilbringe disse 25 min. i hvilket som helst lokale du lyster, inklusiv gymnastiksalen og cafeteriet. Hvis du har et D i et eller flere fag, skal du sidde i et bestemt klasselokale og lave lektier. For mange er det åbenbart svært at score C eller højere...
Kantinemaden er om sandsynligvis værre og mere usund end McDonalds, selvom de ikke burde være muligt. Pizza, brownies og andet mad med højt fedt- eller sukkerindhold kan købes dagligt for bare $1 eller mindre.
Man får masser af lektier for, selvom lektierne i de fleste tilfælde egentlig burde høre til i hvad svarer til vores mellemtrin (4. - 6. klasse) hjemme i Danmark, og alle svarerne kan kopieres direkte fra bøgerne. Prøverne er der også nok af, men de er "multiple choice" prøver, hvor du får 4 - 5 svarmuligheder at vælge ud fra, hvilket giver god mulighed for at øve sig på udelukkelsesmetoden eller happy-go-lucky metoden.
Din karakter i et fag bliver beregnet ud fra dit gennemsnit, som består af alle dine lektier, prøver osv.
Hvis du får en dårlig karakter i en prøve, kan du tage den om igen inden for en uge, og dermed ændre din karakter. Hvis du dumper til en færdighedsprøve, hvilke du skal bestå for at kunne gennemføre high school, kan du bare fortsætte med at tage dem, indtil du består.
Amerikanerne bliver på mange måder holdt i hånden hele deres obligatoriske skolegang igennem.

På trods af hvor nemt det er, at score god karakterer, så er der foruroligende mange amerikanere, som dumper hvert år. Jeg har svært ved at forstå det, da du skal have under 65% i gennemsnitlig karakter, for at få et F og dermed dumpe i et fag. Hvis man bare gør det læreren beder om, så er det utrolig let at få topkarakteren A, en karakter som kræver en hel del mere arbejde at få i Danmark.
Det lyder så godt, når jeg siger, at jeg fik topkarakter i alle mine fag herovre, og så endda når alt var på engelsk. Jeg vil selvfølgelig ikke sige, at det ikke er fordi at jeg stort set er 100% flydende i engelsk nu, men noget af det skyldes bestemt også den lave sværhedsgrad i de amerikanske skoler.
Når alt dette er sagt, er det vidst tydeligt at jeg savner det danske skolesystem, som jeg på mange (stort set alle) områder synes er bedre. Det eneste jeg kan klandre de danske skoler for, er at de ikke har skolesport, noget som efter min mening burde indføres snarest muligt!

9 kommentarer:

Anonym,  17. maj 2011 kl. 22.42  

Fedt - spændende indlæg :-)

Mor,  17. maj 2011 kl. 23.22  

Hej skat

Godt og informativt blogindlæg, du har skrevet - giver et godt indblik i din skole hverdag.

Amerikanerne kan tydeligvis lære noget af vores skolesystem og vi kunne så indføre skolesport i Danmark (:

Udfordringerne i gymnasiet er lige om hjørnet skat(:

Love and miss you so much ♥

Anonym,  18. maj 2011 kl. 09.01  

Nu ved jeg ikke, i hvilken forstand du mener det med skolesport, men på det gymnasium jeg går på, er der masser af sportsgrene og andet motion, man kan gå til, hvis man går på skolen. Vi har også vores eget fitnesslokale, hvor man kan komme efter skole. Der er også årlige fodboldkampe mod handelsskolen.

Utroligt spændende blog :) jeg føler lidt, amerikanske high schools er noget, der ikke kan beskrives, de skal opleves, men jeg synes, du forklarer det hele, så det er forståeligt :)
Jeg håber, du bliver ved med at blogge, også når du kommer tilbage til DK :)

Anonym,  18. maj 2011 kl. 11.47  

Rigtig spændende at læse og en god hjælp, når man nu selv går og venter på at skulle af sted efter sommerferien ;)

Pauline Hansen 25. maj 2011 kl. 12.29  

Hej Sophie.
Det er skønt at høre at niveauet ikke er så højt. Jeg skal på High School i USA i 2012/13, og har været meget nervøs for det faglige niveau... Jeg får gode karakterer herhjemme, men var temmelig nervøs alligevel:-)
Så tak fordi du lige skriver det... Det lettede...
Hilsen Pauline, en trofast læser:-))

Anonym,  13. marts 2013 kl. 01.20  

Appreciation to my father who told me concerning this web site, this web site is really remarkable.


hardwood floors

Take a look at my weblog - hardwood floors installation
My website :: hardwood flooring

Anonym,  14. marts 2013 kl. 01.31  

We are a gaggle of volunteers and starting a brand new scheme in our
community. Your website provided us with helpful information to work on.
You have done a formidable activity and our whole neighborhood will probably be grateful to you.


my web site :: komaplayer.de

Anonym,  31. marts 2013 kl. 08.49  

Its not my first time to pay a quick visit this website, i am browsing this site dailly and get fastidious data from here everyday.


Stop by my web page: natox review

Anonym,  18. juni 2013 kl. 16.12  

Attractive section of content. I just stumbled
upon your blog and in accession capital to assert that I get in fact enjoyed account
your blog posts. Any way I will be subscribing to your augment
and even I achievement you access consistently quickly.
why not check here zetaclear nail fungus

Also visit my blog post: osteopatiacreso.com ()

Send en kommentar