Nyborg gymnasium

>> torsdag den 4. februar 2010

Siden der ikke er noget nyt fra hverken Explorius eller SMG, så tænkte jeg, at jeg ville skrive lidt om hvad jeg vil efter mit udvekslingsophold. I går var jeg til et orienteringsmøde på Nyborg gymnasium på Fyn, hvilket er ca. 2 timers kørsel fra hvor jeg bor nu. Det lyder måske lidt underligt, at jeg vil på et gymnasium der ligger så langt væk, men Nyborg gymnasium tilbyder mere end almindelige danske gymnasier gør. For det første, så tilbyder Nyborg gymnasium ikke bare de to almindelige linjer STX og HF, men også den internationale linje IB, som betyder International Baccalaureate. På IB linjen foregår al undervisning på engelsk, og linjen er især for dem som gerne vil fortsætte deres uddannelse i udlandet. Derudover har Nyborg Gym også en tilhørende kostskole, for de elever som ikke bor i området, eller hvis forældre befinder sig i udlandet. På sin vis kan man kalde det en gymnasial udgave af en efterskole.

Orienteringsmødet startede kl. 19, hvor alle samledes inde i en stor sal på gymnasiet, hvor rektor og studievejlederen fortalte om gymnasiet og linjerne generelt. Derefter kunne man gå forskellige steder hen, alt efter hvilke linjer man ville høre om. IB foregik i salen, så jeg kunne mageligt blive siddende på min plads. Det meste af hvad der blev sagt vidste jeg godt i forvejen, efter at have slugt gymnasiets hjemmeside rå, men det var alligevel meget spændende, specielt fordi det hele foregik på engelsk - yay :D!
Først var der en lærer, som fortalte uddybende om linjen. I starten troede jeg slet ikke hun var dansker, for hun talte fuldkommen flydende engelsk. Så forestil jer lige, hvor overrasket jeg blev, da hun sagde noget på dansk til nogle af eleverne! Jeg har aldrig hørt en dansker, som talte flydende engelsk før, det var helt utroligt! Bagefter var der to lærere, som fortalte om deres fag. Den førstes fag var economics og social science, og han talte utrolig meget om sine egne fag - han brugte faktisk for lang tid O: Den næste var sådan en lidt gammel mand, som talte utroligt utydeligt og hakkende engelsk, ikke særlig imponerende. Men han havde kun ét fag der havde med IB linjen at gøre - basic science - og det er kun på Pre-IB året, heldigvis! Til sidst var der tre elever, som fortalte om det at være IB-elever. De to drenge var danske, men pigen var fra New Zealand, og hun havde boet 13 år i Afrika og 3 år i Asien. Det var tydeligt, hvem der snakkede bedst engelsk af dem :P

Rundturen på kostskolens område begyndte 20:40, men på det tidspunkt var præsentationen om IB stadig ikke færdig, så jeg blev lidt nervøs for at jeg skulle gå glip af den. Men det havde jeg ikke behøvet, for dem der skulle vise os rundt ventede heldigvis udenfor *pyha* Så efter en del forsinkelse kom vi endelig afsted. Først fortalte to kostskole-pædagoger kort om kostskolen, hvorefter to kostskole-elever fortalte om hvordan det var at gå der med en PowerPoint-præsentation. Derefter kom turen til rundvisningen, det jeg havde glædet mig mest til. Kostskolen virker fin med en utrolig hyggelig atmosfære - selvom værelserne er liiidt små :P Men alt i alt var det super. Ingen tvivl om hvor jeg skal hen efter USA ;D

For lige at slutte dette urelaterede indlæg af, så har jeg set at mange nordmænd har fået tilsendt datoer for orienteringsmøde, og sågar også om visum og SLEP-test O: Kan ikke lade være med at undre mig over, hvorfor vi danskere endnu ikke har fået noget at vide?

4 kommentarer:

Camilla Holm 4. februar 2010 kl. 23.24  

Haha, godt jeg ikke er den eneste der undre mig. Jeg kan heller ikke forstå det, hvornår får vi en masse datoer afvide? :D

Anne 5. februar 2010 kl. 00.38  

All informasjonen om SLEP-testen, Ambassanden og møtet fikk jeg i en mail :) Skjønner hvordan det er å vite at de fleste andre har fått vite tid og sted, og ikke vite noe selv. Men jeg tipper du også snart får beskjed om når dere skal på informasjonsmøte ;D

Hilde Marie 7. februar 2010 kl. 11.11  

Jeg reiser også til USA med Explorius (fra Norge). I can't wait! Skal bli fantastisk.
Håper det er greit at jeg linker deg på bloggen min. :)

Nanna 14. februar 2010 kl. 11.03  

Jeg var i brobygning på IB linjen her i Aalborg (Hasseris Gymnasium). Hvis du har lyst, kan du da spørge din UU-vejleder, om der var mulighed for en brobygningsuge.
Forresten snakkede jeg med lederen af IB derude om mulighederne for at bruge sit udvekslingsår som en dispensation for Pre-IB. Han sagde, at hvis det skulle være en mulighed, så skulle man tage meget science og math (calculous). Bare et lille tip, hvis du vil spare det forberende år ;)
Ps. jeg har heller intet fået at vide fra hverken ICES eller Explorius. I min mail sagde de, at det ville blive "within a few months", at de ville vide besked fra familien. Hvad med jeres?

Send en kommentar