Orienteringsmøde

>> mandag den 3. maj 2010

Så kom dagen endelig. I går drog jeg med min mor til Ungdomsbyen i Rødovre, hvor dette års orienteringsmøde for 'outbounds' (kommende udvekslingsstudenter) hos Explorius. Klokken 12 sad vi pænt på vores pladser i teatersalen, hvor et slideshow kørte på den store projekter med billeder taget af andre udvekslingsstudenter. Alt imens vi ventede på, at de sidste ankom, sad vi alle med en stor konvolut i hænderne med vores navn samt det amerikanske flag på, som indeholdt papirer til visum-ansøgning. Udover det indeholdt konvolutten også en bog ved navn 'Xenophobe's guide to Americans'. Det er en lille handy bog, som fortæller dig alt, hvad du har brug for at vide om Amerikanerne og deres kultur med en vis portion humor - så den skal tages med et gran salt ;)

Jacob (leder af Explorius' afdeling i Danmark) startede orienteringen med at fortælle os om alle de generelle ting, såsom processen indtil nu, status vedrørende værtsfamilier osv. Alt det jeg skrev i en af mine tidligere indlæg. Mellem 10 - 20% har fået en værtsfamilie nu, og Explorius forventer at i slutningen af juni, vil 50% være blevet valgt af en familie. Den sidste halvdel, siger de, bliver typisk valgt henover juli og nogle så sent som i august. Dette kan skyldes det langsommelige parpirarbejde, som skal udfyldes af både værtsfamilien, skolen og organisationen. Derudover var der også tre 'rebounds' (tidligere udvekslingsstudenter) til stede, som fortalte om deres ophold og oplevelser.

Det endte med at vi fik brugt lidt ekstra tid, så vi endte op med en kortere pause. Rigtigt skulle jeg have haft mig noget frokost, men jeg endte op med at bruge hele pausen på at stå i kø, for at få taget foto til min visum-ansøgning - så jeg håber at det blev godt! Efter en halv liter vand og to-tre bider kage gik jeg over til 'rådhuset' hvor alle os outbounds skulle mødes for at deltage i en 'student workshop'. Vi startede ud med nogle 'icebreakers', som bogstaveligt talt skulle bryde isen aka den pinlige tavshed, der opstår, når du fylder et stort rum med ca. 50 teenagere, som ikke kender hinanden. Vi skulle lave nogle forskellige øvelser, f.eks. finde ud af at stille os op i en cirkel i alfabetisk rækkefølge, gå rundt med små spørgsmålskort i hænderne og spørge og bytte med hinanden osv. Det var der jeg mødte Nanna, den eneste anden danske udvesklingsstudent med Explorius, hvis blog jeg har kunnet opspore.

Efter en kort pause, hvor vi fik mulighed for at snakke med hinanden om mere end bare allerede udfærdigede spørgsmål, fik vi et kort kursus i konflikthåndterig, samt nogle spørgsmål som vi skulle snakke om to-og-to. For mit vedkommende kom det dog til at foregå i en gruppe på fire. Derefter var det tid til nogle cases. Vi blev opdelt i syv grupper, hvorefter vi fik en case hver, hvor vi så skulle tale om hvad udvekslingsstudenten i den case havde gjort forkert ud fra 'De gyldne regler' - Explorius' nyeste påfund.

Til sidst var vi lige en tur tilbage i teatersalen til en fælles afslutning, hvorefter vi betalte for visum-billederne og begyndte at drage hjemad. Jeg fik også snakket med en pige ved navn Trine, som har fået værtsfamilie i en forstad til Las Vegas i Nevada. Jeg håber også jeg bliver placeret i en forstad, men hvis jeg ikke gør, så er det jo bare det - jeg glæder mig utrolig meget, uanset hvorhenne jeg skal tilbringe mit år!

Det var dejligt at få mødt nogle andre unge, som er i samme situation som en selv, og dette orienteringsmøde har pludselig bragt det hele så meget tættere på. Jeg kan ikke vente, til jeg er færdig med eksamerne og skolen, så kun sommmerferien adskiller mig fra mit livs oplevelse :)

7 kommentarer:

Marlene 5. maj 2010 kl. 10.52  

mhm, vil du anbefale at man køber den der bog?(:

Sophie 8. maj 2010 kl. 10.44  

Det vil jeg helt klart! Den er både seriøs og humoristisk - og så er den vidst også forholdsvis billig ;)

Camilla Holm 16. maj 2010 kl. 09.29  

Hey, jeg ser at du har lavet "nevada time" og din lille info ting står der kun nevada ved stat... Hvad skal det betyde? Har man fået værtsfamilie, eller har du fået af vide at du skal bo i nevada? Tell me! :D

Camilla Holm 21. maj 2010 kl. 23.57  

Hmmm, nå. Det er træls, nu har jeg selv fået familie, og jeg er så opsat på at få andres afvide... Især din! - DU SKAL SKRIVE TIL MIG NÅR DU FÅR EN!!!
Ja, Tori virker så sød. Jeg tror jeg har fået en god familie :D

En rigtig smart ide. Fordi så er der ingen der ser sedlen og det er smart så jeg ikke skal gå og huske det hele. Jeg er lidt glemsom. Men der står ike så meget indtil videre, kun ting som: lommeregner, penelhus, billeder af venner og familie... - Og et tøjdyr :)

emilie 23. maj 2010 kl. 08.31  

Var møtet for alle organisasjoner eller bare Explorius? Skal på infomøte nå til helgen, men det er jo i Norge. Lurer på hvordan det blir :-)

Little Ida goes Little Britain 27. maj 2010 kl. 13.06  

hei sophie! hvordan har du fått til linken øverst hvor det står "forside"? jeg får til å lage andre sider, men jeg klarer liksom ikke å lage en link som fører tilbake til hovedsiden, bare andre "undersider". skjønner du? kan du forklare? :)

Rikke Jongshøj 13. juni 2010 kl. 12.49  

okay det her kommer til at lyde underligt, jeg skal også rejse med explorius. til det møde sad du så ved det bord tættest på tavlen modsat af døren sammen med en pige der havde rød/orange hår? :D

Send en kommentar